Aftellen!

24 juli 2018

Het echte aftellen is begonnen! Uiteraard zijn wij al heel lang bezig met aftellen, vanaf september vorig jaar toen wij de reis samenstelden en boekten, maar nu gaan we richting vertrek! We hebben er heel veel zin in. Het is uiteraard ook erg spannend, maar die spanning is nog wel te hebben, haha.

Alle voorbereidingen zijn getroffen; de prikken zijn gehaald, we hebben stoelen gereserveerd in het vliegtuig, we hebben een internationaal rijbewijs en - niet onbelangrijk - we hebben een groot aantal koffers ingeslagen. En wat moet je mee nemen? Dat is voor nu ook nog wel een vraag die wij ons stellen. Het is op dit moment winter in Zuid-Afrika; dat betekent overdag nog wel lekker 20-25 graden, maar het is heel vroeg donker en de avonden en nachten kunnen koud zijn. Dus een lange broek en een lekker vest/jas zijn geen overbodige luxe. Daarbij verwachten we niet in iedere lodge een wasmachine, dus in de praktijk zullen we de t-shirts maar een extra keer omdraaien. Om nu voor iedere dag een nieuw shirt mee te nemen.... dan mogen we nog wel een paar koffers aanschaffen. Maar het geheel moet ook nog in de gehuurde bus kunnen. We hebben een 10-persoons busje gehuurd waardoor wij door het land gaan rijden.

Om een beeld te hebben wat wij allemaal gaan doen, en hoe onze route er precies uitziet, lees je hieronder een reisbeschrijving. Zo kun je een beeld vormen welke route we maken.

We beginnen in Johannesburg. We komen op 3 augustus in de avond aan en zullen dan naar onze 1e overnachting worden gebracht. De volgende morgen krijgen wij van de plaatselijke gids de routebeschrijvingen en benodigde papieren en kunnen wij de bus ophalen. En dan gaat de reis beginnen!

We rijden 4 augustus naar de Blyde River guesthouse in Hazyview, een route van 420 km richting het noorden. Het is een prachtige route rondom de Panoramaroute waar prachtige uitzichten te bewonderen zijn. Zondag 5 augustus trekken we verder richting Hoedspruit waar onze accomodatie middenin de Afrikaanse bush ligt, aan de rand van Thornybus en Manyeleti Game Reserve. Hier blijven we tot dinsdag 7 augustus en in die dagen zullen we een aantal keren  met een ranger op pad gaan, op weg naar wild. Dan trekken we naar het zuiden van het Krugerpark om dan woensdag 8 augustus Swaziland te verkennen. Hier overnachten we 1 nacht en trekken dan door naar St.Lucia, een klein dorpje aan de Indische Oceaan. We maken hier een bootsafari waarbij we hopelijk nijlpaarden en krokodillen en wie weet nog meer zullen zien. Verder kunnen we hier nog een excursie maken om de big 5 te zien als we daar nog geen genoeg van hebben. Dan rijden we verder naar Golden Gate, als tussenstop voor ons verblijf in Lesotho. Daar hopen we zondag 12 augustus aan te komen en een aantal dagen te verblijven. Lesotho is een eigen Koninkrijk wat geheel omgeven is door Zuid-Afrika. Het is een hele andere wereld en nog niet heel erg ontdekt door toeristen. We zullen daar een ponytrek maken zodat we dieper het land in kunnen trekken om de lokale bevolking op te zoeken. Dat wordt een hele belevenis. Op woensdag 15 augustus verlaten wij Lesotho en gaan op weg naar Aliwal North. De dag daarna rijden we naar Port Elizabeth. Hier gaan we een dagje vrijwilligerswerk doen. Wij vonden het leuk om dit in te passen in onze reis om zodoende een heel klein beetje iets terug te geven. Wat we precies gaan doen is nu nog niet bekend, maar wij hebben aangegeven om iets leuks met kinderen te doen. Dus een voetbaltoernooitje of gewoon wat knutselen en knuffelen met de kinderen. Met een gids gaan we een township in waar we die dag aan de bak gaan. Na deze, ongetwijfeld leuke ervaring, trekken wij door naar Addo, vlakbij het Addo Elephant National Park. Hier lopen zo'n beetje de grijze reuzen langs je huisje, dus dat wordt oppassen geblazen. Op zondag 19 augustus rijden we naar Knysna, vlakbij het gezellige Waterfront. Grote kans dat je hier walvissen langs de kustlijn spot. Op 20 augustus trekken we door naar Hermanus waar we een walvisboottocht zullen doen. De walvissen komen dicht bij de boot dus grote kans dat we zo'n reus tegenkomen. Op dinsdag 21 augustus komen we aan in onze laatste plaats: Kaapstad. Er zijn plannen om daar een excursie te doen om met haaien te zwemmen. Je wordt in een kooi langs de boot in het water gelaten, waarna ze de haaien naar de boot toe lokken. En dan maar hopen dat er geen haai de binnenkant van de kooi even opzoekt..... Op woensdag 23 augustus vertrekken we 's avonds weer met het vliegtuig naar Nederland om dan om half 11 weer op Schiphol te landen; met een volle bagage met indrukken.

1. Annelies H:
    24 juli 2018
    Owwww wat klinkt dat allemaal bijzonder!!! Jullie gaan een mooie onvergetelijke tijd tegemoet. Fijn om jullie te volgen!! Tot donderdag😘
  2. Ton de Winter:
    24 juli 2018
    Geweldig, wat een belevenis gaat dat woorden en dat met het hele gezin.
    Wat een verhalen zullen we straks te horen krijgen ga er van genieten en heel veel plezier.
    Groetjes Ria en Ton
  3. Gineke:
    24 juli 2018
    Ik kijk naar het reisverslag uit.Wat supergaaf dat jullie dit met ons delen!
  4. Mirdette:
    Leuk!!!
  5. Els van oostende:
    24 juli 2018
    Wens jullie allemaal een prachtige vakantie toe en geniet van al het moois.... en gezond weer terug
  6. Hanke Van Eede:
    25 juli 2018
    Wauw, bijna geen tijd voor vakantie zo vol zit jullie programma😂. Heeeeeeeel veel plezier. Make beautiful memories over there!! X
  7. Consuela:
    29 juli 2018
    Dat dit een hele bijzondere en mooie reis gaat worden is ding dat zeker is!! Geniet lekker met zn allen en ik kan niet wachten om alle onvergetelijke momenten die jullie delen te lezen!! Veel plezier! 💋
  8. Laurie van der Spek:
    30 juli 2018
    Woww, dit gaat vast de reis van jullie leven worden. 😁 mooie herinneringen maken,
    Veel plezier en geniet ervan😘
  9. Ria Sprangemeijer:
    31 juli 2018
    Gaaf! Het goede genieten gaat bijna beginnen!
  10. Marja:
    1 augustus 2018
    Superleuk! Echt gaaf, lekker
  11. Pieter:
    1 augustus 2018
    Heel veel plezier alvast en we zijn erg benieuwd naar jullie verhalen op de blog 🦓🦏🦒🐘🐅
  12. Judith:
    2 augustus 2018
    Dat gaat ongetwijfeld een super mooie ervaring worden! Geniet ervan en pas op voor de bobbejanen! ;)
  13. El de Wit:
    2 augustus 2018
    Ik hoop dat jullie een fantastische reis gaan hebben, en wat fijn dat mijn zoon mee mag om deze mooie reis met jullie te maken. Ga ervan genieten en ik ga jullie volgen hoor X
  14. Leny van der Lugt:
    3 augustus 2018
    ,Wat fijn dat ik m ee m ag genietenan jullie reis.