Kaapstad

24 augustus 2018

Onze laatste dag in Zuid-Afrika verblijven we in Kaapstad, een miljoenen stad. Gisteravond hebben we heerlijk gegeten in een Grieks restaurant direct om de hoek van ons guesthouse. Er loopt een zwerver op de straat die een oogje in het zeil houdt bij de auto's en ik heb een gezellig kletspraatje met hem terwijl Andre de auto weg zet. Met z'n halve gebit nog in z'n mond, en de bij een zwerver gepaste kleding, schetst hij 1 kant van Zuid-Afrika: armoede en dat met name bij de zwarte bewoners van het land. Maar super vriendelijk! Later op de avond geef ik hem, na ons uitgebreide en overvloedige maaltijd, 200 Rand. Veel, heel veel geld voor hem en misschien spendeert hij het aan andere zaken als dat ik bedoeld had. Maar er was dankbaarheid, zowel bij hem als bij mij; of is het misschien meer een soort schaamte en bewustzijn van onze onwaarschijnlijke rijkdom.

We hebben voor de laatste dag tickets gekocht voor de bus-op-bus-af-tour en de kabelbaan richting Tafelberg. De bus-op-bus-af is een heel handige manier om de stad te zien en te kunnen op- of uitstappen op de plaatsen die je zelf wilt. Als je in een bepaalde wijk of plek wat langer wilt rondlopen, stap je gewoon uit terwijl je op een later moment weer op de bus stapt om verder te rijden. Ideaal.

De bushalte is vlakbij ons guesthouse dus dat is makkelijk. Ideaal is dat wij de koffers in het guesthouse mogen laten staan en niet in onbeheerd in de auto hoeven te laten. Een hele geruststelling, want onze oplettende zwerver is vanmorgen nog niet gesignaleerd.

We laten ons heerlijk door Kaapstad rijden en genieten van al het moois, en minder moois dat deze stad te bieden heeft. Er zijn hele rijke wijken waar de jetset van deze wereld huizen bezitten, maar ook andere rijke aardbewoners hebben hier een prachtig stukje stenenpracht, al dan niet met uitzicht op zee. Maar Kaapstad heeft ook een andere kant; die van de armoede en de mindere wijken. Waarschijnlijk niet meer of minder dan andere grote steden in de wereld, maar het lijkt op vakantie altijd meer op te vallen dan als je dagje Amsterdam doet.

We rijden dwars door de stad en genieten op het bovendek van de bus van de zon, maar ook van de stevige wind. We stappen uit bij de Tafelberg, de beroemdste attractie van Kaapstad. Eigenlijk wilde we ook naar Robbeneiland, maar daar moet je een maand van tevoren kaartjes besteld hebben, en uiteraard hebben wij dat niet gedaan. Maar de Tafelberg zal waarschijnlijk meer indruk maken dan Robbeneiland, hoe gek dat misschien ook klinkt. Een fenomenaal uitzicht over de stad doet deze plek sidderen. Met de kabelbaan naar boven is al een belevenis, want de helft van de rit naar boven is in de wolken en is het uitzicht nihil. De berg is vaak in de wolken geheuld en dat betekent zoeken naar een beetje uitzicht. Maar als de wind dan weer een klein gaatje in het wolkendek slaat, is het uitzicht meer dan spectaculair. De Tafelberg staat op de lijst van de 7 natuur-wereldwonderen, tezamen met een aantal bijzondere natuurverschijnselen Vietnam en Zuid-Korea. Maar ook het Amazone gebied behoort tot deze lijst.

De Tafelberg heerst over Kaapstad, en de bewoners (zeker vroeger) zien de berg als een soort beschermheilige waken over hun stad. De berg is ook van alle kanten te zien en dankt zijn naam aan de lange tafelvorm waaraan zo een heleboel mensen aan die tafel kunnen aanschuiven. Je kunt de Tafelberg lopend beklimmen, maar die tocht duurt zo'n 2,5 uur. Wij besluiten toch maar gemakkelijk de kabelbaan te nemen. Boven is het wolkendek de spelbreker, maar om sowieso boven op die berg te staan, geeft een machtig gevoel. En de wolken geven ons later alle gelegenheid om van de uitzichten te genieten. De kinderen vinden het vooral erg leuk om op de rotsen te gaan staan, waardoor moeders maar even iets verder loopt. Het lijkt namelijk dan net dat ze zo over de rand kunnen kukelen en beneden in de stad zullen eindigen. Gelukkig weten ze best wel wat ze doen, en doen ze geen gevaarlijke dingen. Maar hoe ouder je wordt, hoe enger je alles vindt, lijkt het wel. Toen ik 25 jaar geleden in Zuid-Afrika verbleef, had ik ook het lef om bij Kaap de Goede Hoop over het randje te kijken, richting een aantal honderden meters naar beneden met m'n voet over de rand he. Anders kon ik het niet zo goed zien.

Maar goed, vandaag de dag loopt moeders maar gewoon een eindje verder de Tafelberg op om zodoende alle capriolen van de kinderen niet te hoeven zien en hun pret te bederven.

Het is prachtig!!! Een machtig gezicht, ervaring en het besef dat je op zo'n groot stuk natuur staat, maakt dit een belevenis van aparte status, alhoewel dat ook meer een gevoelskwestie zal zijn. Maar het is en blijft bijzonder dat je kunt zeggen dat je op de Tafelberg in Kaapstad heb gestaan; daar blijf ik bij!

Na even wat gegeten en gedronken te hebben, gaan we weer met de kabelbaan naar beneden, en hop: de bus weer in.

Mark en Anouk besluiten om vlakbij ons guesthouse uit te stappen om daar lekker te gaan eten. De rest besluit om verder te gaan met de bus en meer in het centrum uit te stappen. De hele middag brengen we door in Kaapstad, of lopend door de straatjes, of zittend in de bus. Een prachtige stad waar je met gemak een week kan doorbrengen, maar waar wij nu een aardig beeld van hebben mogen krijgen.

Rond 5 uur brengt een taxi ons naar ons guesthouse en daarna rijden we onze laatste rit naar het vliegveld. Het is loeidruk, dus in plaats van een half uurtje doen we er 2 uur over. De weg naar het vliegveld staat helemaal vast en we vragen ons af of dit een normaal verschijnsel is en wij dus kennis hebben gemaakt met de spitsdrukte van Kaapstad. Maar we komen op tijd aan en leveren onze bus, die ons zo eigen is geworden, weer in. We hebben er ruim 4400 kilometers opzitten; allemaal door Andre gereden, waarvoor meer dan respect, Het is niet niks om zo'n afstand te overbruggen in een onbekend land, links rijdend en de verantwoordelijkheid van alle passagiers. Heel veel lof!

Op het vliegveld struinen we de winkeltjes af, eten we nog wat en slijten onze laatste tijd in Zuid-Afrika met een vol hoofd herinneringen. Om 23 uur stijgen we met ons vliegtuig op, om na een rustige nacht iets over 10 uur op Schiphol te landen.

We zijn weer thuis!

1. Jacq:
    24 augustus 2018
    Welkom thuis, en wat een geweldige herinnering hebben jullie samen gemaakt!
  2. Ton de Winter:
    25 augustus 2018
    Welkom thuis, wat moeten jullie genoten hebben met het hele gezin ,en dan de verhalen die je er bij .
    geschreven hebt dat moet je in boekvorm uit brengen.
    Zo en nu lekker uit rusten.
    Groetjes Ria en Ton